söndag 30 mars 2014

Om skolor och elevers kompetens

Det talas för jämnan om Pisaundersökningar och hur illa det är ställt med skolorna i Sverige. En dyster bild målas upp: eleverna i svenska skolor kan ingenting. Dystert, dystert, dystert.

Är detta överensstämmande med sanningen? Och om det nu är så att svenska elever genomsnittligt inte kan lika mycket i matematik som förut så kan de betydligt mer om datorer idag än förut. Sverige är ett samhälle med stor datatäthet. Att kunna hantera datorer betyder mycket. Allt blir inte föremål för betygssättning. Detta visar att skolorna inte är allt. Betygen redovisar inte hela sanningen.

Så länge tillräckligt många elever är duktiga i matematik så att försörjningen av tekniker och ingengörer blir tillgodosedd torde det inte vara någon större fara. Vad man borde undersöka är naturligtvis hur matematik  lärs ut. Var det som på min tid förstår jag att resultatet är sjunkande.

Det fordras att skolor av olika slag finns och att möjlighet att läsa in i efterhand också finns.

Om de offentliga skolorna inte vill lära ut till alla elever är det en bra sak att det finns en mängd alternativa skolor. Därtill bör de enskilda ämnena vara möjliga att fördjupa sig i på ett riktigare sätt än vad som åtminstone var möjligt för några decennier sedan. Frågan är om inte kurser av sådant slag som finns på College i USA borde visa vägen för Sverige. Det är ett utbildningssystem som har i tanke vad som kan vara intressant för marknaden att ta till sig. Det är inte bara teoretiska utbildningar utan förankring i verkligheten. Dörren till verkstadsgolvet är hela tiden öppen. Man ser inte ner på entreprenörskunskapen utan inser att vi måste ha dessa kunskaper för att det vi lär oss i skolan ska bli förverkligat, omsatt i sådant som kan ge några dollars åt studenterna senare i livet. Utöver detta har man en annan dörr öppen, dörren till "högre studier", dvs till ett andligt studium, som vid Sufi Centra o dyl. Detta är visserligen något som inte ligger på collegenivå, där ska man ju läsa annat, men det är en ordning som visar att man både kan vara öppen för och uppskatta entreprenörskunskap OCH uppskatta att folk medelst ett andligt studium väcker upp de högre hjärnfakulteterna, något som torde fordra att man under en ganska lång tid bygger upp hjärnan medelst andra kunskaper än direkt andliga. Det blir ett ömsesidigt arbete, helt enkelt att man hämtar vatten ifrån de två oceanerna: den yttre erfarenhetsvärlden som vetenskapen får sin kunskap ifrån och den inre värld där insikter gror till visdom och kontakten till det gudomliga finns.