Berättelsen om hur Moses träffar Khidr, som jag berört i ett tidigare inlägg på denna blogg, har många bottnar. För människor som var bokstavstroende under en tid då de flesta var detta fanns det en gräns här bakom vilken man inte gärna passerade. Att ta sig an berättelsen och dess problemställning innebär att man lämnar den bokstavstroende nivån för att närma sig djupet. Moses fick Lagen, var en profet och hade en viktig uppgift för sitt folk och i dess samhällsskapande uppgift. För Moses var situationen, perspektivet, en annan än den som Khidr hade. Moses fick Lagen och hade att förstå Lagen. Khidr förstod själva laggivandets betydelse.
Berättelser utanför Koranen och Bibeln om hur mötet mellan Moses och Khidr gick till avslöjar att den kunskap som Khidr ägde i större utsträckning än Moses var kunskaper i hypnos. Precis som Moses tidigare hypnotiserat farao och hans följe att tro att en käpp blev en orm hypnotiserade Khidr Moses till att tro att han förstörde en båt, mördade en pojke och byggde upp en mur. Nå, han kan naturligtvis ha utfört vissa fysiska handlingar som länkas samman med andra som han inte utfört för att få det hela att te sig som det gjorde för Moses.
Det berättas att det tedde sig som om Khidr plockade av huvudet på pojken som då man plockar av en blomma från dess stjälk.Det verkade som om Khidr strök upp muren. Allt detta tyder på att Khidr hade hypnotisk kontroll över Moses. Just att det rörde sig om tre gånger indikerar att vi har med en initiering att göra, en sådan som inbegriper hypnos.
Khidr har varit, kan man anta, en av de Guds tjänare som gjorde Guds verk möjligt på jorden. Det kan ha varit en Khidr på Sinai som fick Moses att ingravera budorden på två stentavlor, kanske hjälpte han också till i arbetet.
Hierarkiskt kanske Khidr på Sinai ska kallas en ängel istället för att benämnas "Khidr", men att det var fråga om en Guds tjänare i båda fallen är klart, en tjänare som visste varför Lagen gavs.
Att Koranen och Bibeln inte innehåller uppgifter som gör klart att det var människor kan naturligtvis betyda att änglarna antog mänsklig form eller att man inte kunde avgöra om det var en människa eller en ängel, dvs hur Gud spridit sin mission till mänskligheten är inte en sak som var tid entydigt kan avgöra. Dock står det i Koranen att allt inte ska vara klart av det som står i Koranen men att med tiden ska allt mer göras klart.
Det kan ha varit en människa som stod inne i grottan dit Muhammad dragit sig tillbaka för att meditera. Det var i en tid och i ett område då många människor gick ut om natten klädda i vita fotsida kläder för att uppfyllas av en jinn e dyl (en jinn kan vara god eller ond och är alltså inte beskrivna som antingen-eller, vilket ju änglar och demoner är).
Gabriel ska ha burit en vit fotsid klädnad då han med långt svart hår och skägg la sina händer på Muhammeds knän och bad honom att redogöra för Guds natur. De församlade frågade efteråt vem mannen var. "Det var Gabriel", svarade Muhammad. Alltså kunde en ängel vara en människa eller ta sig en människas form utan att folk kunde se någon skillnad.
Vi har en grupp av Guds tjänare som ger uppgifter till andra, ej sällan via heliga texter innehållande normer som folket i fråga ska följa.