torsdag 14 november 2019

Islam = kristendom!

Verserna 172 och 173 i Koranen, sura 4, (den som kallas "an-nisa'", alltså "Kvinnorna"), förklarar att Jesus ska ge de troende deras lön och de otroende, högmodiga deras straff. På en Domens dag ska Jesus alltså döma mänskligheten.

Vi ser hur Jesus upphöjs till en central plats inom islam! Han är inte en del av en treenig Gud för Gud är bara en och odelbar. Men han är född av en jungfru, till skillnad från många andra, och han ska döma mänskligheten då den är uppstånden.

Jesus tas alltså ner från sin plats vid Gud Faders sida, nästan för att placeras där igen. Många, åtminstone liberalt sinnade kristna, skulle säkert hålla med om att de inte menar något annat än just detta då de säger att Gud är treenig. Jesus är den osynlige Faderns ombud. Vi kan se linjen från Melchizedek, via den Gud som talade direkt med Moses till Jesus. Det går att betrakta dessa som representationer av Gud. Treenigheten är med andra ord en teologisk konstruktion, en betraktelse, en värdering. Adam skapades direkt av Gud och vi är  släkt med honom men många led skiljer oss ifrån Edens lustgård. Så inte med Jesus. Eftersom han anses kommit till via jungfrufödelse kan man se honom som Guds son medan vi andra är sonsonsonson... son till Adam (eller dottersonsondotter...).

Du och jag ska inte sitta och döma mänskligheten på Uppståndelsens dag. Vi ska inte belöna de troende och straffa de som inte underkastat sig Guds vilja på grund av egots högmod. Jesus har en speciell roll, står nära Gud, så nära man rimligtvis kan stå Gud utan att själv vara Gud eller son till Gud. Lämnar vi teologin och ser lite generösare på vad detta betyder måste vi inte bestämma oss för en antingen eller - position. Vi kan vara mer kvantfysiska av oss och mena att Jesus kan både ses som en del av Gud och såsom inte en del av Gud. Vi har sedan att förklara i vilken mening Jesus är en del av Gud (Gudsrealiserad och ombud för Gud Fader) och i vilken mening Jesus inte är det: Att han var en vanlig människa som var ovanlig.

Rollen Jesus har som domare på Domens dag, alltså Uppståndelsens dag, är sådan att man skulle vilja kalla islam för en slags kristendom, precis som kristna kan kallas muslimer då de följer islam i den vida meningen av sådana som böjer sig i tro inför Guds vilja.

Den katolska socialläran har en motsvarighet inom islam. Likheterna är alltså många. Skillnader finns men de torde samtliga gå att förklara med att budskapet har getts till olika folk vid olika tider. Folken har haft olika traditioner. Så har kristendomen använt sig av julhelgen, format om en hednisk högtid till en kristen. Islam har använt sig av de redan förut existerande vallfärderna till den svarta stenen i Kaaba.