söndag 17 november 2019

Den religiösa kärnan

Gemensamma drag för religionerna finns. Om vi undersöker dessa drag och uppmärksammar likheterna inser vi måhända att alla religioner har ett gemensamt syfte. De vill höja oss människor från ett stadium till att annat. Vi kan tala om en andlig alkemisk process för förändring. Varför förändring? Svaret måste vara för att öka harmonin.

Med tillvarons differentiering har entropin ökat och helhetens delar har skilts från varandra. Genom att uppmärksamma att Gud är det Ena riktas delarna tillbaka till hehetens centrum.

Hinduismen talar om Brahman och Atman. Vad är inte detta om inte just Helheten och dess delar?

Vi behöver hjälp för att inse detta. Därför finns det heliga texter och guider, lärare, som visar oss till Sanningen.

Alla samhällen har oordning. Till alla samhällen förs budbärare med glädjebudskap och varningar.

Den vilja som budbärarna uttrycker är Guds vilja. Den som kommer med det frälsande budskapet kommer med lärdomen substansierad. Dessa budbärare kan kallas Messianska.

Vi kan säga att Mi är klassen av alla Messias, dvs bärare av frälsningsbudskapet. Då är Mj Jesus och Mb Baha'u'llah. Kanske accepteras också Mk för Koranen, då Koranen kan ses som vad som frälser troende precis som Jesus kan ses som den som frälser troende.

Vi ser det viktiga: mönstret. En frälsare och några som ska frälsa respektive frälsas. Ett antal handlingsmönster är utpekade liksom ett mål för den som följer dessa handlingar.

Meditation, recitation och kontemplation är vägar till frälsning men de är inte i sig medlemmar av Mi då de inte är substansierade. De är formella metoder som kan kopplas till olika trossystem. Dock är de av det slaget att de kan få utövaren av dem att transcendera olikheterna i de heliga texternas språk och i de olika religionernas kultformer. De för oss till det väsentliga: till vad som förlorats och måste återvinnas. Alltså det Ena, ursprunget och målet. Den Gud som materialiserar allt.