Vi är vanda vid att teister håller sig med dogmer och ibland strider om deras riktighet. Ofta har dessa strider karaktären av semantiska strider. Hade de två sidorna formulerat sig annorlunda skulle oenigheten upplösas, får man intryck av (exempelvis gällande treenigheten).
När ateismen brett ut sig blir det nu allt vanligare med ateistiska dogmer. Det är trosföreställningar om skapelsen.
Man menar, på fullt allvar, att det inte fanns en tid innan Big Bang. Därför kan det inte heller ha funnits en tid för Gud.
Detta måste vara felaktigt!
Om vi tänker oss ett mörkt omöblerat rum. Vi kan titta in i det rummet via ett fönster. Men då rummet inte är upplyst ser vi ingenting. Det finns ju inget i rummet. Plötsligt exploderar det dock. Vi ser ett starkt ljussken i det stora rummet och hör en väldig knall. Ljuset sprider sig i rummet. Sedan blir det stilla. Ljudet klingar av. Ljuset blir allt svagare. Slutligen finns det inget ljussken kvar. Allt är som förut. Rummet tycks åter obefintligt.
x tidsenheter senare exploderar det igen. Samma förlopp upprepas: ett ljussken som expanderar, en väldig knall.
Säger vi nu att tiden är relativ explosionen har vi två uppsättningar av tid, en för varje bubbla av ljus som explosionerna genererade. Skulle vi nu inte kunna tänka oss, åtminstone teoretiskt (det är vad jag föreställer mig att de teoretiska fysikerna gör angående Higgspartikeln!), att vi kan relatera de två explosionerna till varandra? Förr oss idag är det kanske inte praktiskt möjligt men om vi antar att något kan registrera ljus och ljud utanför explosionerna så skulle vi kunna sluta oss till att den ena explosionen föregick den andra. Kanske också våga oss på påståendet att det var ungefär på samma ställe i rummet de exploderade.
Då finns det en tid som är gemensam för de två explosionsrelaterade tiderna! Alltså är inte tiden något som hör Big Bang till! Det är korrekt att vi har en form av tid relaterad till vad som händer i den explosionsbubbla som vårt universum utgör (en "numerisk" sida av Gud), men det är också korrekt att påstå att det finns en tid som relaterar olika universa till varandra i ett rum utanför vårt universum, ett rum i vilket den stora smällen Big Bang ägde rum, om så den kom ifrån en annan dimension eller på annat sätt.
Ateister påstår också ofta att en Skapare inte kan såsom en första orsak förklara skapelsen. Men om man hävdar att en tärning måste ha rört sig för att falla på en yta och därför visa en siffra som finns på den motstående ytan har man inte därmed sagt att ingen kastat tärningen!